Deputatii au dezbatut efectele crizei financiare asupra industriei de automobile, dupa ce Comisia si Consiliul au facut declaratiile aferente. Multi deputati s-au exprimat pentru sprijinirea industriei auto, inclusiv a producatorilor de componente auto. Situatia actuala va avea repercusiuni serioase asupra ocuparii fortei de munca, avand in vedere ca in 2008 au fost vandute cu 8% mai putine autovehicule comparativ cu 2007.

Alexandr Vondra, ministrul ceh pentru afaceri europene, a declarat in numele presedintiei UE ca, datorita eforturilor de reducere a emisiilor la masini in vederea combaterii poluarii aerului si schimbarilor climatice, industria europeana auto este una dintre cele mai competitive la nivel mondial, "o realizare de care Europa trebuie sa fie mandra."

Ministru ceh a prezentat rezultatele convorbirilor dintre comisarul european Verheugen si ministrii de resort din 16 ianuarie. Acestia si-au exprimat ingrijorarea fata de dificultatile actuale cu care se confrunta industria auto, riscul pierderii unui numar mare de locuri de munca si viitorul acestui sector. "Bineinteles ca responsabilitatea primara pentru a raspunde adecvat acestor provocari revine industriei, care trebuie incurajata sa rezolve problemele structurale precum supra-capacitatea si lipsa de investitii in tehnologii noi", a declarat reprezentantul Consiliului.

Statele membre au convenit asupra sprijinului public pentru industria auto, sprijin care trebuie sa fie foarte bine directionat si coordonat, dar care respecta anumite principii cheie, precum concurenta echitabila si principiul pietei deschise. Totusi aceasta "nu ar trebui sa conduca la o cursa a subventiilor."

"In ceea ce priveste mediul international, trebuie sa ne angajam intr-un dialog rapid cu noua administratie americana, cat si cu alti parteneri globali", a mai declarat ministrul ceh.

O serie de instrumente comunitare pot sprijini acest sector, in special in domeniilor noilor tehnologii, ca de exemplu prin dezvoltarea de autovehicule ecologice. In acest sens, trebuie analizat potentialul tehnologiilor de propulsie inovative si durabile din punct de vedere ecologic - baterii cu combustibil, hibrid, energie electrica si solara.

Un alt instrument mai accesibil sunt schemele de casare pentru masinile vechi. Aceasta masura stimuleaza cererea pentru masini noi avand in acelasi timp un efect pozitiv asupra sigurantei rutiere si reducerii emisiilor. Presedintia ceha va solicita Comisiei Europene sa prezinte o propunere menita sa incurajeze acest program intr-o maniera coordonata.

Comisia Europeana

Günter Verheugen, comisar european responsabil pentru intreprinderi si industrie, s-a referit mai intai la situatia industriei auto europene. Capacitata anuala a industriei auto se ridica la 12 milioane de autovehicule, reprezentand 6% din locurile de munca in UE, adica cea de-a sasea industrie exportatoare din UE. Daca in 2007 au fost produse 19,6 milioane masini, in 2008 numarul acestora a scazut cu un milion. In momentul de fata, 2 milioane de autovehicule nevandute se afla pe stoc, ceea ce reprezinta o capacitate in exces de 20%.

Daca acest trend va continua, companiile producatoare de masini vor urgenta in anul acesta masurile de rationalizare, ceea ce va conduce la pierderea unui numar semnificativ de locuri de munca.

Obiectivul legislativului european este de consolida situatia industriei producatoare de autovehicule, ca de exemplu prin programe de stimulare a inovatiei. Esential este sa nu se piarda niciun producator auto de pe piata europeana. Totodata trebuie imbunatatita competitivitatea acestui sector pe piata auto mondiala.

Printre masurile propuse la nivel comunitar se numara facilitarea acordarii de credite prin intermediul Bancii Europene de Investitii, inclusiv pentru producatorii de componente auto, in valoare de 9 miliarde euro.

Interventii ale liderilor grupurilor politice

Jean-Paul Gauzes (PPE-DE, Franta) este de parere ca masurile propuse de Consiliu si Comisie nu sunt adecvate pentru a rezolva aceste provocari. El s-a referit si la riscul ca unele state sa procedeze in mod unilateral in ceea ce priveste raspunsul la actuala criza.

Este necesar ca sistemul bancar sa finanteze industria auto la un nivel normal al ratei dobanzilor, pentru a garanta un viitor acestui sector. El a concluzionat ca, in ciuda acestei situatii dificile, nu trebuie renuntat la inovatie.

Guido Sacconi (PSE, Italia) apreciaza planul de redresare economica propus de Comisie, dar considera ca trebuie luate masuri coordonate la nivel european, mai ales in domeniul ajutoarelor de stat. Trebuie facute eforturi in directia unei coordonari, cel putin in ceea ce priveste cererea si obiectivele privind emisiile de gaze.

Patrizia Toia (ALDE, Italia) considera ca aceasta criza are consecinte grave asupra locurilor de munca din industria de automobile si trebuie luate masuri rapide. "Europa trebuie sa aiba un rol mai important in acest sens si sa sustina locurile de munca. Este necesara o politica coordonata, mai ales in domeniul ajutoarelor de stat, si trebuie incurajata competitivitatea in sectorul de automobile."

Potrivit lui Guntars Krast (UEN, Letonia), "criza financiara a afectat sectorul industriei de automobile deoarece acesta se bazeaza pe credite. Pentru rezolvarea crizei din acest domeniu, trebuie rezolvata mai intai criza financiara. De asemenea, trebuie protejata competitia si cresterea performantei ecologice."

Rebecca Harms (Grupul Verzilor/ALE, Germania) este de parere ca "criza din domeniul industriei de automobile este legata de schimbarile climatice mondiale. Trebuie sa spunem acestui sector ca viitorul apartine automobilelor mici, eficiente si care respecta mediul inconjurator. Trebuie sa sustinem aceste modele si sa avem in vedere intregul sistem de transport."

Roberto Musacchio (GUE/NGL, Italia) a declarat ca actuala criza financiara este totodata o criza economica si sociala, avand in vedre ca aproximativ 2 milioane de locuri de munca vor disparea. Principalele victime sunt persoanele varstnice si alte categorii vulnerabile. In acest sens, el a solicitat utilizarea de mijloace din cadrul Fondului Social European. Deputatul a mai solicitat si o coordonare la nivel european a modului de acordare a ajutoarelor de stat.

Patrick Louis (IND/DEM, Franta) a declarat ca industria sufera din cauza delocalizarii, a dumping-ului sociale si a crizei sociale. El si-a exprimat ingrijorarea fata de masinile care provin de pe pietele americane si asiatice, solicitand reintroducerea unui tarif extern comun (TEC).

Interventii ale europarlamentarilor din Romania

In cadrul interventiilor de tip "catch the eye", Rares-Lucian Niculescu (PPE-DE) a atras atentia asupra problemelor cu care se confrunta producatorii de componente auto.

"In Romania, de exemplu, exista peste 400 de companii care produc componente auto si care au avut in 2008 o cifra de afaceri cumulata de opt miliarde euro. Trei sferturi dintre acestea sunt companii mici care produc de obicei pentru un singur beneficiar. Acestea resimt extrem de dur efectele crizei, mai ales daca depind de un producator.

In aceste conditii, firmele sunt nevoite sa recurga la concedieri sau sa gaseasca solutii ca reducerea timpului de lucru, concedii fara salarii. La fel de grav afectati sunt si producatorii de anvelope.

Tinand cont de numarul mare de angajati din cadrul tuturor acestor companii, consider ca se impune includerea producatorilor de componente auto si de anvelope in orice viitoare formula de sustinere economica in contextul crizei", a afirmat europarlamentarul roman.

Sursa: PE